Wydawać by się mogło, że skoro wypadek samochodowy powstał nie z naszej winy, to nie ma nic prostszego, jak odzyskać odszkodowanie z OC sprawcy i dokonać naprawy swojego samochodu. Rzeczywistość bywa jednak zupełnie inna. Jak zatem wygląda dochodzenie odszkodowania od ubezpieczyciela  i likwidacja szkody samochodowej?

Zgłoszenie szkody

Nie ma co do tego wątpliwości, że na początku wszystko wygląda i zapowiada się bardzo dobrze. Powstałą w wyniku kolizji czy wypadku szkodę samochodową można zgłosić osobiście w placówce zakładu ubezpieczeń, telefonicznie lub mailowo. Następnie można otrzymać prośbę o wypełnienie formularza czy przekazanie dodatkowych informacji lub wyjaśnień. Wszystko odbywa się szybko i sprawnie.  Do czasu…

Wizyta Rzeczoznawcy

Pierwsze trudności można napotkać już podczas umówienia się z rzeczoznawcą na oględziny uszkodzonego samochodu. A to nikt się nie odzywa, a to nie przyjedzie. A jak już jest, to nie wie czy to szkoda z OC sprawcy czy z AC. Wyjaśnienia poszkodowanego w zasadzie są mało istotne. Z kolei same oględziny pojazdu trwają zaledwie kilka chwil.

Wypłata odszkodowania

Przychodzi ta chwila, gdy ubezpieczyciel wydał decyzję o wypłacie odszkodowania oraz sporządził kosztorys naprawczy. Następnie pojawia się pytanie, czy to na pewno chodzi o mój samochód i o moją szkodę? Dla pewności można udać się jeszcze do mechanika, który z uśmiechem stwierdzi, że za te pieniądze to się uszkodzonego samochodu niestety nie naprawi.

Kosztorys prywatny

Nie pozostaje więc nic innego, jak udanie się do rzeczoznawcy, w celu uzyskania prywatnego kosztorysu naprawczego. Okaże się bowiem, że kwoty na tych dwóch kosztorysach, sporządzanych przez profesjonalistów, na podstawie takiego samego programu są zupełnie inne. A dlaczego tak się dzieje? Ponieważ towarzystwo ubezpieczeniowe zaniża należne odszkodowanie. A jak to się robi?

Amortyzacja  – czyli  pomniejszanie kwoty należnego odszkodowania poprzez dokonywanie potrąceń amortyzacyjnych. Wypłata różnicy między wartością nowych części koniecznych do naprawy pojazdu, a wartością wynikającą ze stopnia zużycia części dotychczasowych, tj. zniszczonych w wyniku kolizji lub wypadku, a także ustalenie współczynnika odchylenia przy lakierowaniu.

Części Nieoryginalne – czyli stosowanie części nieoryginalnych przy obliczaniu przez ubezpieczyciela wysokości odszkodowania, tylko dlatego, że są one tańsze i znajdują się w obrocie lub  w programach komputerowych stosowanych przez ubezpieczyciela.

Stawka roboczogodziny – czyli zaniżanie stawek roboczogodziny lub ich uśrednianie, zamiast zastosowanie takich stawek, które obowiązują w wybranym przez poszkodowanego zakładzie naprawczym.

Podatek VAT – czyli nieuwzględnienie podatku VAT, kiedy poszkodowany nie dokonał naprawy samochodu.

Korekty ujemne – czyli potrącanie określonej kwoty od wartości odszkodowania, np. korekty z tytułu wcześniejszych napraw w pojeździe, korekty eksploatacyjne, korekty z tytułu importu prywatnego, korekty dotyczące daty pierwszej rejestracji, korekty ze względu na przebieg pojazdu.

Korekty dodatnie – czyli nieuwzględnienie kwoty wpływającej na podwyższenie odszkodowania, pomimo, że zaistniały podstawy uprawniające do dokonania tego typu korekt np. korekty dodatnie z tytułu normatywnego przebiegu.

Zaniżenie wartości pojazdu i zawyżenie kosztów naprawy – czyli ustalenie wartości pojazdu poniżej jego wartości rynkowej i ustalenie powstania szkody całkowitej zamiast częściowej.

Zakres naprawy – czyli nieuwzględnienie wszelkich prac naprawczych, niezbędnych do przywrócenia samochodu do stany sprzed szkody, np. wymiany drzwi przednich, prac blacharskich, prac lakierniczych.

Dodatkowe koszty – czyli nieuwzględnienie przy wypłacie odszkodowania innych, dodatkowych kosztów które poniósł poszkodowany, np. za sporządzenie kosztorysu naprawczego, za wynajęcie pojazdu zastępczego, za holowanie, za uszkodzone ruchomości (np. komputer, telefon).

Czy ten post był przydatny?

Oceń:

Średnia ocena 4.8 / 5. Liczba głosów: 15